PŘES ŽEBRÁKOVSKÝ KOPEC A MELECHOV

LEDEČ - SLUNEČNÍ ZÁTOKA - VILÉMOVICE, žst. - VILÉMOVICE - PAVLOV - SVATOJÁNSKÉ HUTĚ - BENETICE - ŽEBRÁKOVSKÝ KOPEC - DOLNÍ BŘEZINKA - MRZKOVICE, žst. - MARIADOL - SMRČNÁ - KOŇKOVICE - ROHULE - MELECHOV - DOBROVÍTOVA LHOTA - STVOŘIDLA - HÁJ - LEDEČ

Délka okruhu: 32,9 km
Nejvyšší místo: Melechov - 715 m n.m.
Nejnižší místo: Ledeč - 354 m n.m.
Převýšení: 740 m
Fyzická náročnost: vysoká
Jízdní zručnost: vysoká
Povrch: 41% asfalt, 38% lesní cesty, 14% polní cesty, 7% pěšiny
Kolo: horské
Mapa: SHOCart 1:100 000 Českomoravská vrchovina č.210 nebo 1:60 000
Havlíčkobrodsko č.139
Občerstvení: Vilémovice, Pavlov, Koňkovice, Stvořidla

Okruh začíná a končí v Ledči na náměstí. Trasa nás zavede na vrcholy dvou blízkých kopců: Žebrákovského (601m.n.m.) a Melechova (715 m.n.m.). Projetí okruhu je poměrně fyzicky náročné, přesto se zdatný cyklista nemusí bát, že by musel často tlačit. Horské kolo je nezbytné, celoodpružené je výhodné hlavně ve sjezdu z Melechova do Stvořidel. Trasa z velké části kopíruje turistické značení, proto by snad neměl nikdo zakufrovat.
     Z náměstí se vydáme po červené turistické značce ulicemi Bojišťskou a Z.M.Kuděje. Za lomen značka uhybá do lesa, my budeme pokračovat podél řeky až na konec asfaltové cesty. Projedeme skrz bývalý tábor Bohemians. Pěšina ústí do Sluneční zátoky, kde tábořil skautský vedoucí a spisovatel Jaroslav Foglar.
     Dále budeme sledovat žlutou t.z., která nás podél řeky přivede k mostu u Vilémovické vlakové zastávky. To je prakticky jediný částečně nesjízdný a trochu nebezpečný úsek. Za tratí začíná stoupání do Vilémovic. Trasa vede kolem vyhlášené hospody U čerta a kolem zámečku, v jehož zahradě si můžeme prohlédnout několik století starý tis. Následuje nenáročný přesun do Pavlova, kde na jeho horním konci je do země zapuštěn smírčí kámen a na jeho dolním konci můžeme odbočit doleva do stanice ochrany flory a fauny. V nejnižším místě silnice uhybá žlutá značka doprava. Kamenitá cesta nás přivede do Svatojánských hutí. Název osady napovídá, že těsně pod lesem stávala sklářská huť.
     Lesní cestou vystoupáme do Benetic, kde byla v minulosti taktéž sklárna. Ještě v obci odbočíme doleva, lesní cesta nás zavede na vrchol Žebrákovského kopce, kde můžeme obdivovat novodobé kamenné mohyly. Sjedeme na silnici u sjezdovky na Kadlečáku, odbočíme vlevo. Po pár metrech sjedeme ze silnice vpravo na lesní cestu a rozloučíme se se žlutou t.z.
     Neznačená cesta nás převede přes les. Na okraji lesa se pokocháme výhledy na Světelsko a Lipnicko a přes louku sjedeme k lomu. Objedeme ho zleva, asfaltka nás přivede do Dolní Březinky. Na silničních křižovatkách odbočíme dvakrát doprava. U hospody, za níž byli pohřbeni vojáci z napoleonských válek, se napojíme na červenou t.z.
     Značka nás doprovodí k vlakové zastávce Mrzkovice. Odsud můžeme pokračovat do Smrčné lepší cestou po pravém břehu řeky Sázavy po červené značce nebo přejedeme na levý břeh do Mariadolu. Za lávkou zahneme doprava a pěšinou podél řeky dojedeme do Smrčné.
     U mostu ve Smrčné se napojíme na modrou t.z. Odpočineme si, rozdejcháme se, protože následuje několikakilometrové stoupání. Asfaltovou cestou vystoupáme do Koňkovic. Následuje prudký výšlap cestou podél lesa. Na kraji lesa se nezapomeneme ohlédnout. Modrá t.z. nás zavede na rozcestí u bývalého rekreačního střediska podniku Kovofiniš.
     Před námi je poslední stoupání po zelené značce na vrchol Melechova. Značka pokračuje k nepřístupné rozhledně.
     Pro majitele celopér následuje zlatý hřeb okruhu - sešup do Stvořidel po žluté t.z. Hned zkraje projedeme kolem studánky. Opatrně překřížíme silnici v obci Dobrovítova Lhota. Po dalším padáku jsme ve Stvořidlech.
     U mostu naposledy změníme turistickou značku a po červené kolem nemocnice V háji se vrátíme do Ledče.

mapka

výškový profil

Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one