střední severovýchodní okruh

LEDEČ N/S - HAMRY, rozc. - VRBKA - HOSTKOVICE - CHRAŇBOŽSKÝ LES - KUNICKÝ RYBNÍK - LEŠTINA - DOBRNICE - KYNICE - ČÍHOŠŤ - NEZDÍN - OPATOVICE - BENETICE - LEŠTINKA - SMRČNÁ - STVOŘIDLA - LEDEČ

Délka okruhu: 46,4 km
Nejvyšší místo: u Benetic - 573 m n.m.
Nejnižší místo: Ledeč n/S - 354 m n.m.
Převýšení: 688 m
Fyzická náročnost: střední
Jízdní zručnost: MTB-vysoká (KROS-střední...pozměněný okruh viz mapka)
Povrch: 50% asfalt, 26% polní cesta, 17% lesní cesta, 7% pěšina
Kolo: horské (krosové)
Mapa: SHOCart 1:100 000 Českomoravská vrchovina č.210 nebo 1:60 000
Havlíčkobrodsko č.139

Trasa okruhu občas vede po špatných cestách (úsek Leština - Dobrnice, Dobrnice - Kynice, Kynice - Číhosť, Stvořidla - Ledeč) nebo dokonce po pěšinách (Smrčná - Stvořidla). Přesto míst, kde by se muselo tlačit, je jen pár v úseku Smrčná - Stvořidla. Okruh je primárně určen pro technicky zdatné majitele horských kol. V mapce je naznačeno, kudy se nechají náročnější úseky objet po asfaltových komunikacích a výlet si tak mohou dopřát i cyklisté s užšími plášti.
     Orientace na okruhu je snadná, neboť většina trasy (MTB varianta) kopíruje pěší značení Klubu českých turistů.

Okruh začíná a končí v Ledči. Z náměstí se vydáme přes most, za ním odbočíme doprava a hned na další křižovatce doleva do Pivovarského údolí ve směru na Kozlov. Na rozcestí v Hamrech za autobusovou čekárnou odbočíme doleva do tzv. Pstruháren. Po 150m mineme Hamerskou studánku s pitnou vodou, po dalších 850m místo, kde stával hrádek Lacembok. Za obcí Vrbka (hostinec) odbočíme doprava. Na konci Hostkovic odbočíme opět doprava na žlutou t.z. Tím končí neznačené ježdění po silnicích a začíná značená jízda nejrůznějším terénem.
     Žlutá t.z. nás zavede do přírodní rezervace Velká a Malá olšina, kde na jaře rozkvétají tisíce bledulí jarních. Na rozc. Nový Chraňbože, můžeme odbočit po silnici doleva a zhruba po 1 km si můžeme v obci Chlum prohlédnout zbytky tvrze. Žlutá t.z. pokračuje Chraňbožským lesem. Po hrázi Kunického rybníka a lukách nás přivede do Leštiny k železničnímu nádraží a hostinci.
     Zde žlutá končí a dále budeme pokračovat po nové modré t.z. Začínají náročnější úseky s hůře sjízdnými cestami, kterým se dá vyhnout po blízkých silnicích (viz mapka). Postupně projedeme Dobrnice a Kynice. Zarostlá polní cesta nás přivede do Číhoště. Přejedeme-li silnici, zavede nás proluka mezi domy ke středu České republiky. V samotné Číhošti projedeme kolem hospody a kostela. Kamenitá polní cesta nás přivede do Prosíček (hospoda). Zajímavá je vyřezávaná hlava, připomínající založení místního sboru dobrovolných hasičů. V Nezdíně projedeme kolem obory. Lesní cesta nás zavede k poutnímu místu se studánkou, kaplí a křížovou cestou. Za Opatovicemi si musíme dát pozor, abychom nepřehlédli odbočku do Benetic. Polní cesta s krásnými výhledy na Světelsko, Lipnici a Melechov zamíří do obce Leštinka. Zde opatrně přejedeme silnici Světlá - Ledeč a sjedeme kolem Leštinecké studánky k vlakové zastávce Smrčná.
     Ze Smrčné nás až do Ledče povede červená t.z., která sleduje řeku Sázavu. Mineme další studánku a vjedeme do lesa. Začíná nejnáročnější úsek, který není vhodný pro děti a méně zdatné cyklisty. Musíme se připravit na několikeré krátké přenášení kola přes padlé stromy a potůčky. Před Stvořidly vede značka těsně po břehu. Tento úsek je nesjízdný, o něco výše vede svahem sjízdná cesta. V kempu ve Stvořidlech se můžeme občerstvit a připravit se na poslední prudké stoupání. Poslední kamenitý sjezd a pak už následuje asfaltový dojezd do Ledče podél řeky.
     Pozn.: Z mapky je patrné, jak se vyhnout úseku Smrčná - Stvořidla, případně jak si okruh zkrátit.

ct9 mapka.gif
ct9 vp.gif
Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one