LEDEČ N/S - HAMRY - VODÁKŮV MLÝN - PROSÍČKA - ČÍHOŠŤ - OVESNÁ LHOTA - NOVÝ DVŮR - ŽEBRÁKOV - HORNÍ BŘEZINKA, rozc. - SVĚTLÁ N/S, NA ROZKOŠI - DOLNÍ BŘEZINKA - MRZKOVICE, žst. - SMRČNÁ, žst. - STVOŘIDLA - HÁJ - LEDEČ N/S

Délka okruhu: 35,2 km
Nejvyšší místo: Číhošť, rozc. - 581 m n.m.
Nejnižší místo: Ledeč - 354 m n.m.
Převýšení: 455 m
Fyzická náročnost: střední
Jízdní zručnost: vysoká
Povrch: 50% asfalt, 19% lesní cesty, 19% polní cesty, 12% pěšiny
Kolo: horské
Mapa: SHOCart 1:100 000 Českomoravská vrchovina č.210 nebo 1:60 000
Havlíčkobrodsko č.139
Občerstvení: Prosíčka (hospoda-večer), Číhošť (hospoda), Ovesná Lhota (obchod, hospoda), Dolní Březinka (hospoda-večer), Stvořidla (hospody-sezonně).

I když polovina okruhu vede po asfaltovém povrchu, tak z časového hlediska pojedeme převážně po různě kvalitních cestách a pěšinách. Doporučuji tedy horské kolo a dobrou jízdní zručnost. Zvláště v úseku Smrčná - Stvořidla je třeba počítat s jízdou po pěšině plné kamenů a kořenů a s přenášením kola přes potůčky a nesjízdné úseky. Této části okruhu se lze vyhnout jízdou po pravobřežné či levobřežné (cyklotrasa č.19) silnici.
     Okruh začíná a končí v Ledči na Husově náměstí. Úsek Ledeč - Prosíčka je stejný jako u Malého severovýchodního okruhu.
     Z náměstí se vydáme na most, za mostem odbočíme doprava na Světlou a hned doleva na Kozlov. Přes 2 km se jede téměř po rovině proti toku Olešenského (Pivovarského) potoka. Za rybími sádkami u autobusové čekárny odbočíme doprava na můstek. Vlčáka u prvního stavení se nemusíme bát, je neškodný. Rovně projedeme osadou Hamry. Za posledním stavením končí asfalt. Vjedeme do polí. Na první křižovatce odbočíme doleva k potoku. Nemusíme brodit, těsně před brodem je pontonová lávka. Mezi brodem a lávkou se do potoka vlévá potůček. Několik stovek metrů se budeme držet jeho levého břehu, který sleduje od brodu polní cesta. Zprava se přidá les. Na křižovatce odbočíme doprava (rovně bychom dojeli do Olešné), opustíme potůček a překonáme krátké prudké stoupání.  Před námi se otevře údolí. My pojedeme jeho levým okrajem, po levé ruce budeme mít neustále les. Po chvíli nás les pohltí, zprava se přidá potok, který nakonec vystřídá louka. Na jejím konci potok přebrodíme nebo přejedeme po dřevěné lávce. Dáme se doleva, sotva znatelná polní cesta nás dovede k Vodákovu mlýnu. Jeho střechy jsou od brodu vidět. Před vodní nádrží se stočíme doprava k lesu. Jedeme stále mírně do kopce, neuhybáme, potok nepřejíždíme! Vjedeme do lesa. Za lesem se cesta stáčí vpravo a začíná poměrně dlouhé stoupání po rozbité kamenité cestě, která nás přivede do Prosíček. U zvonice na návsi, kde ve večerních hodinách bývá otevřená hospoda, zahneme doleva. Polní cesta a modrá turistická značka nás dovedou do Číhoště.
     Do Číhoště přijedeme postupně kolem hřbitova, fary a gotického kostela Nanebevzetí P. Marie, s nímž je spojen tzv. číhošťský zázrak a farář P. Josef Toufar. Pokud bychom pokračovali dále po tur. značce, našli bychom na druhém konci obce hezky upravený střed České republiky. Trasa však zahybá za kostelem doprava, po silnici ve směru na Vlkanov.
     Překonáme nejvyšší bod cyklookruhu, rovně projedeme silniční křižovatku. Zleva se přidá les. Na jeho konci zahneme doleva na cestu, která se po pár stovkách metrů vnoří do lesa. Les projedeme rovně, nebudeme nikam uhybat. Nezalekneme se ani malé louky, přes kterou vede sotva znatelná cesta. Po vyjetí z lesa cesta uhybá doprava a polma nás přivede do Ovesné Lhoty.
     Vesnici projedeme plus minus rovně ve směru na Druhanov a Světlou. Těsně za Novým Dvorem zahneme doprava k lesu. Následuje hezký, téměř 3km dlouhý, přejezd lesem. Opět pojedeme stále rovně po zpevněné cestě, nebudeme nikam uhybat. U hájenky Lány vyjedeme na silnici, vydáme se doprava a hned na křižovatce zahneme doleva na Žebrákov. Následuje příjemný sjezd na silniční křižovatku poblíž Horní Březinky.
     Vydáme se doleva po žluté t.z. Pozor, abychom na okraji Světlé nepřejeli odbočku doprava do Rozkošného údolí, které připomíná Stvořidla. Žlutá značka uhybá doleva ke Světlý, my pojedeme rovně po levém břehu potoka. Přiblížíme se k rodinným domkům v Dolní Březince, mezi něž nebudeme zajíždět, pěšinou je objedeme zprava. Pod rybníkem přejedeme na druhý břeh potoka a vjedeme na silnici. Napojíme se na červenou t.z., která nás dovede až do Ledče.
    Až do Smrčné pokračuje značka příjemně podél Sázavy po asfaltové a následně po polní cestě. Ve Smrčné se musíme připravit na začátek terénní vložky. 3 km dlouhý lesní úsek Smrčná - Stvořidla není vhodný pro děti a cyklistické začátečníky! Horské kole je nezbytné! Vaše rychlost se může přiblížit rychlosti chodce. Je potřeba počítat s chvilkovým tlačením a přenášením kola. Na konci tohoto lesního úseku uhybá červená značka k vodě mezi kameny. Pěšina po břehu je totálně nesjízdná. O pár metrů výše vede po vrstevnici sjízdná cesta. Za potůčkem se opět napojíme na červenou t.z. a po břehu řeky projedeme zbytek lesa.
     Kdo dojel až do Stvořidel má nejhorší za sebou. Následuje už jen krátké prudké stoupání k Háji. Kdo ho vyjede, je dobrej a může si někdy zkusit vyjet po žlutý ze Stvořidel na Melechov.
    Od Háje sjedeme starou úvozovou kamenitou cestou zpět k řece, podél které dojedeme až do Ledče.

mapka

výškový profil

Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one