KOUTY - ROHULE - KOŇKOVICE - SMRČNÁ - MRZKOVICE, zast. - MARIADOL - FRANTIŠKODOL- MALÝ MLÝNEK - RADOSTOVICE - LIPNICE - NOVÉ DVORY, rozc. - ČEJOVSKÝ KOPEC (ORLÍK) - HUMPOLEC - SVĚTLICKÝ DVŮR - PROSEČ - STARÉ HUTĚ - REJČKOV

Délka okruhu: 39,1 km
Nejvyšší místo: Čejovský kopec - 661 m n.m.
Nejnižší místo: Smrčná - 381 m n.m.
Převýšení: 742 m
Fyzická náročnost: vysoká
Jízdní zručnost: vysoká
Značení: 91% pěší značení KČT, 9% oranžové šipky
Kolo: horské
Mapa: SHOCart 1:100 000 Českomoravská vrchovina č.210 nebo 1:60 000
Havlíčkobrodsko č.139
Občerstvení: Kouty, Koňkovice, Lipnice, Humpolec, Proseč, Rejčkov

Okruh je totožný s MTB-tratí stejnojmenného závodu Xterra Melechov 2008, který pravidelně pořádá občanské sdružení Melechov o poslední srpnové sobotě. Vyjímkou jsou poslední 3 km tratě, které nejsou v terénu značeny, proto okruh na rozdíl od závodu končí v Rejčkově.
     Trasa částečně kopíruje Velký jihovýchodní okruh, avšak probíhá v opačném směru. Profil okruhu je kopcovitější. Je poměrně nenáročný na orientaci, neboť převážně sleduje pěší turistické značení. Křižovatky, odbočky a místa bez turického značení jsou doplněny o oranžové šipky. Trasa většinou vede po polních a lesních cestách. Nechybí ani technické pasáže s kameny a kořeny. Horské kolo je proto nezbytné.

Okruh začíná u prostředního kouteckého rybníka, poblíž silniční křižovatky Kouty - Paseky - Rejčkov. Odbočíme ze silnice Kouty - Rejčkov na turisticky neznačenou lesní asfaltku, po které vystoupáme na Rohuli. Za štěkotu psů projedeme samotou, za kterou se napojíme na modrou t.z., po které sjedeme přes Koňkovice do Smrčné. Sjezd je poměrně nebezpečný, zvláště záludné jsou asfaltové úseky, na nichž je naplavený štěrk.
     Ve Smrčné projedeme kolem Smrčenské a Leštinecké studánky a pokračujeme po červené t.z. po pravém břehu řeky Sázavy k vlakové zastávce Mrzkovice. Za ní odbočíme doprava na žlutou t.z., překonáme lávku a v krátkém sledu za sebou projedeme Mariadol a Františkodol. (Ze Smrčné se také dá jet do Mariadolu po levém břehu řeky. Je nutno počítat s náročnějšími a zarostlejšími pasážemi, ale nic, co by se nedalo projet.)
     Z Františkodolu pokračuje žlutá t.z. po zrušené železniční vlečce do Malého Mlýnku. Před námi je technický, zkraje trochu zarostlý úsek, v lese plný kořenů, pro který je ideální celoodpružené kolo. V Malém Mlýnku končí rovina a začíná stoupání na Lipnici. Polní cesta nás dovede do Radostovic, kde si na infopanelu stojícím u silnice můžeme něco přečíst o zajímavé postavičce Z. M. Kudějovi, po němž je pojmenována také jedna z ledečských ulic (výpadovka na Háj). Z Radostovic nás žlutá t.z. v tajnosti provede lesem kolem lipnických lomů. Kamenitá lesní cesta ústí na silnici mezi Vilémovcem a Lipnicí. Čeká nás silniční výjezd po modré t.z. k Lipnickému hradu.
     Po modré t.z. budeme pokračovat až do Humpolce. Projedeme liduprázdné Orlovské lesy, vystoupáme na Čejovský kopec (Orlík) a rozcestí pod zříceninou hradu Orlík. Kdo by měl ještě dost sil, může si po žluté odskočit až k zřícenině. Několikrát protneme naučnou stezku Březina, která představuje floru, faunu, horniny, nerosty, drahé kovy (zlato, stříbro), místa a historii dolování na Humpolecku. Modrá t.z. nás kamenitou drncavou cestou přivede na kraj Humpolce k rybníku Dvořák. Z konce hráze se nabízejí 3 cesty, jak projet město:
1. Po trase závodu: Na konci hráze se dáme doprava. Přejededeme silnici ze Světlé, vjedeme do ul. Luční ke koňskému závodišti. Okraj města prokličkujeme následovně: vlevo  ul. Arbesova, vpravo ul. Raisova, vlevo ul. Lužická, vpravo ul. Spojovací, vpravo ul. Na Závodí, vlevo ul. Litochleby, vpravo ul. Nerudova, což je výpadovka na Kaliště a Ledeč, a kde se napojíme na červenou t.z. Tento úsek je značen pomocí na asfaltu nastříkaných oranžových šipek, které však po závodě z asfaltu pomalu mizí.
2. Z hráze jedeme vlevo do kopce po modré t.z. Pravděpodobně na Horním náměstí je turistické rozcestí, odkud pokračujeme po červené t.z.
3. Na konci hráze se dáme neznačenou cestou doprava. Zahneme vlevo na silnici ze Světlé. Asi po 1 km zahneme u Billy doprava směrem na Kaliště a Ledeč do ul. Nerudova, kudy vede také červená t.z.
     Červená t.z. nás doprovodí až do Rejčkova. Střídavě po asfaltových, polních a lesních cestách budeme pomalu nabírat výšku. Postupně projedeme Světlický Dvůr, Proseč (tvrz) a Staré Hutě.

Kdo by neměl v Rejčkově ještě dost, může se do Ledče vydat přes Melechovský kopec. Stačí pokračovat z Rejčkova na Rohuli po červené t.z. Za Rohulí se odbočí doleva na zelenou t.z., která nově vede přes vrchol Melechova (715m) k Melechovské rozhledně (708m). Doporučuji ostrý sjezd po žluté t.z. kolem Melechovské studánky přes Dobrovítovu Lhotu do Stvořidel, odkud vede červená t.z. přes Háj do Ledče.

mapka XM 2008

výškový profil XM 2008

Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one