Mosty u Borovska, Hulic a Píště měly být součástí dálnice z Prahy do Brna. Jejich výstavba probíhala za protektorátu v letech 1939-42 a po válce v letech 1945-50. Stavební práce byly ukončeny v r. 1950, těsně před nebo po dokončení mostů, kdy byly zastaveny veškeré práce na dálniční síti. Mosty nebyly využívány a začaly chátrat. V 60. letech byla obnovena myšlenka vybudování dálnice s využitím stávajících mostů. Do jejich osudů však zasáhla současně plánovaná výstavba vodní nádrže Švihov v údolí řeky Želivky.

Most byl dokončen r. 1950, zkolaudován v r. 1952, ale nikdy nebyl uveden do provozu. Původně se od Borovska plánoval násep, k jeho vybudování ale nedošlo. Po napuštění přehrady zůstala mostovka jen několik metrů nad její hladinou. Most tak nemohl být využit pro novou dálnici kvůli vysokému stupni zatopení a nebezpečí znečištění vody.

Také tento mnohem menší most byl v r. 1950 dokončen, ale nikdy nebyl využíván. I když není tak zatopený přehradou jako most přes Sedlický potok, tak jeho těsné sousedství s druhým mostem rozhodlo o nemožnosti využití pro stávající dálnici.

V r. 1950 byl most těsně před dokončením, chybělo vybetonovat poslední pole. Ani tento most nemohl být využit pro novou dálnici kvůli nedostatečné šíři vozovky a prudkému stoupání. V 70. letech byl nad mostem vybudován nový dálniční most. Starý byl dokončen a využit pro silnici z Vojslavic do Hořic. Vznikl tak dvojmost, kde horním patrem vede dálnice a spodním silnice. Jako jediný z uvedených mostů je most u Píště v provozu a nechátrá.

Snímek 025.jpg
Snímek 026.jpg

Přístup od Borovska
     Před prvním domem v Borovsku odbočíme ze silnice z Bernartic doleva na polní cestu. Z ní pak asi po půl kilometru zahneme doprava k závoře na okraji lesa. K mostu nás dovede pěšina. Most si lze z této strany pouze prohlédnout !

Přístup od Hulic
     Objedeme fotbalové hřiště, polní cestou zamíříme k dálnici. Podél dálnice vjedeme do lesa, překonáme údolí Sedmpanského potoka. Zahneme doleva a cestou po hřebeni dojedeme k mostům, vlevo přes Sedmpanský potok a vpravo přes Sedlický. Větší most napravo prosvítá skrz březový les. K oboum mostům vedou pěšiny.

Oficiálně jsou mosty u Borovska a Hulic nepřístupné, neboť se nacházejí v 1. pásmu ochrany pitné vody. Policie zde čas od času vybírá "vstupné"!

Most u Píště je volně přístupný silnicí z Vojslavic nebo Hořic.

Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one