Poloha: vrchol Velkého Blaníku, Louňovice pod Blaníkem, Vlašim

Účel výstavby: rozhledna

Zahájení provozu: 1941

Nadmořská výška: 638 m n.m.

Výška rozhledny: 28m

Výška vyhlídkové plošiny: 24m

Výhled: kruhový - střední Čechy, Vlašim, (Šumava, Chrám sv. Víta v Praze)

Přístupnost: duben-září: denně kromě pondělí od 10 do 17; říjen-březen: víkendy, svátky od 10 do 16

Vstupné: 20/10 Kč

Další služby: občerstvení, suvenýry

Mapa: SHOCart 1:100 000 Okolí Prahy, Posázaví, Táborsko č.209 nebo 1:60000 Vlašimsko č.138

Historie & současnost:
Vrchol Velkého Blaníku obývali již Keltové. Do r. 1402 zde stával Přemyslovský hrad. V letech 1895-1936 zde byla otevřená dřevěná vyhlídková věž. V r. 1939 se o výstavbu současné rozhledny ve tvaru husitské hlásky zasadil Klub českých turistů. V r. 1940 byl hotový projekt a o rok později byla rozhledna zprovozněna.
Od Kondrace vede přes vrchol Velkého Blaníku k parkovišti nad Louňovicemi naučná stezka S rytířem na Blaník. Součástí naučné stezky je poblíž Kondrace geologická expozice Podblanicka s 21 velkými kameny a informačními panely.

Poslední návštěva: 20.4.2008

Odkaz na ofic. stránky: http://www.lounovicepodblanikem.cz/rozhledna/

Okaz na regionální infostránky: http://www.blanicti-rytiri.cz/home.php

Doporučená cyklotrasa:

Délka: 36,8 km
Nejvyšší místo: Velký Blaník - 635 m n.m.
Nejnižší místo: Ledeč - 352 m n.m.
Převýšení: 642 m
Povrch: 84% asfalt, 9% lesní cesta, 7% polní cesta
Kolo: krosové, horské

Z Husova náměstí vyjedeme po silnici po levém břehu řeky. Postupně projíždíme Bohumilice, Hněvkovice (kamenný kříž), Bezděkov. Za přehradou odbočíme doprava na Bernartice. Přes Bernartice,  Keblov a Mnichovice jedeme rovně. U Kuňovic přejedeme hlavní silnici z Čechtic do Vlašimi. Polní asfaltka nás dovede do Chmelné. Na návsi odbočíme nejprve doprava a před koncem obce zahneme doleva mezi domy. V polích za vesnicí odbočíme opět doleva, polní cestou klesáme k blízkému lesu. Rovně projedeme lesem a přímého směru se držíme i po vyjetí z lesa, kdy se cesta ztrácí v lukách. Držíme se potůčku, po mostku přejedeme na druhý břeh a začneme stoupat. Během stoupání sílí vyježděné koleje polňačky, která ústí na silnici těsně před Pravonínem. Vjedeme do vesnice, stoupáme náměstíčkem, za hospodou zahneme doprava. Silnička nás přivede ke Křížovu. Během klesání se můžeme kochat výhledy na Velký Blaník s rozhlednou. Na T-křižovatce odbočíme doprava a vjedeme do vsi. Na konci vesnice odbočíme po silnici doleva do Křížovské Lhoty. Ani si nevšimneme, že jsme v jiné vesnici. Jedna obec přechází plynule v druhou. Přejedeme mostek, hned za ním odbočíme doleva. Polní cesta kopírující starý z části zavezený úvoz nás přivede k lesu. Pokračujeme rovně lesem. Pozor abychom asi po 300m nepřehlédli zelené turistické značení z Načeradce, které křižuje naši cestu. Odbočíme doprava a sledujeme zelenou značku. U turistického odpočívadla se zprava přidává červená t.z., obě značky pak společně směřují doleva na vrchol. Tento úsek není sjízdný, proto pojedeme rovně. Teprve na další křižovatce, kde většinou stojí auto, odbočíme doleva. Před sebou máme vrcholové stoupání, které prověří naši fyzičku a veme nám poslední zbytky sil. Kamenitá cesta nás dovede přímo k rozhledně.

Velký Blaník od Křížova

Ledeč-Blaník - výškový profil

Profile for pavel.73
Stránky ledečského bajkera:
pavel.73@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one